Prisijungti

Darbo pasiūlymų paieška


Vadovams
Specialistams
Darbininkams
Manager akademija

2009 vasario 17

Atleidimas, jo reikšmė ir pasekmės įmonei

Temos: Darbdaviams.

Atleidimas yra sunkus išbandymas tiek atleidžiamam darbuotojui, tiek asmeniui, kuris atleidžia. Svarbu suvokti, kad šiuolaikinė organizacija ar įmonė atleidimo metu turėtų elgtis humaniškai. Tai svarbu, kadangi atleidžiant darbuotoją galima įtakoti pasekmes įmonei, kurios gali būti labai reikšmingos.

Galimos dvejopos atleidimo pasekmės:

  • Darbuotojo emocijos, kuriomis vadovaudamasis jis paskleis informaciją už įmonės ribų. Taigi, jei darbuotojas išgyvens pyktį ir pažeminimą atleidžiant, jis tikrai paskleis nemalonios ir nenaudingos informacijos apie įmonę. Kokią tai turės įtaką įmonei? Visų pirma tai atsilieps tolesnei personalo politikai, t.y., įdarbinant naujus darbuotojus. Galimi sunkumai pritraukiant naujų, efektyvių darbuotojų. Kitas aspektas – poveikis klientams. Nemalonūs gandai apie įmonę sukelia daugeliui žmonių antipatiją, tad ir klientų požiūris į įmonę gali pasikeisti.
  • Likusių darbuotojų motyvacija ir požiūris į darbą. Likę darbuotojai gali būti labai paveikti atleidimo. Atleidus darbuotoją netinkamai, kolektyvas jaus neapibrėžtumą, nesaugumą dėl savo padėties. Tai gali sukelti jų norą išeiti iš įmonės. Gali atsitikti ir taip, kad tokį norą pareikš tie darbuotojai, kurių rezultatais esate labai patenkinti. Netgi jei jie neparašys prašymo išeiti, jie jausis demotyvuoti, jaus mažesnį įsitraukimą į darbą, nenorės dirbti įmonės labui.

Dėl šių priežasčių įmonė turėtų vykdyti humanišką personalo atleidimo politiką.

Kaip tinkamai atleisti darbuotoją?

Yra keletas taisyklių, kuriomis reikėtų vadovautis atleidžiant darbuotojus:

  • Negalima pranešti apie atleidimą tiesiai darbuotojo darbo vietoje, ar salėje, kur dirba daug žmonių. Streso ištiktas darbuotojas jausis pažemintas.
  • Negalima darbuotojui pranešti apie atleidimą penktadienį, prieš šventes, išeigines. Taip elgtis nederėtų, kad darbuotojas neliktų vienišas neapibrėžtoje situacijoje, kai jis nežinos, ką pasakyti savo šeimos nariams. Reikia suteikti galimybę jam pasidalinti savo jausmais.
  • Atleidimo pokalbis turėtų vykti individualiai, akis į akį. Jo tikslas – paaiškinti darbuotojui atleidimo priežastį, padėkoti jam už darbą, atsakyti į visus jo klausimus, palaikyti darbuotoją.
  • Atleidimo pokalbis neturėtų vykti ilgiau nei 20 min. Stresą išgyvenantis darbuotojas nebus pasirengęs klausytis visų smulkmenų.

Kaip turi vykti atleidimo pokalbis?

Atleidimo pokalbis yra sunki užduotis jį vykdančiam vadovui ar personalo specialistui. Tačiau žinant pagrindinius dalykus, ši užduotis tampa labai naudinga ir netgi padeda efektyvinti įmonės veiklą. Pagrindiniai atleidimo pokalbio principai:

  • Atvirumas ir nuoširdumas. Pokalbio metu vadovas turėtų kuo atviriau ir nuoširdžiau pasakyti atleidimo priežastį, situaciją įmonėje, atsakyti į visus darbuotojui kilusius klausimus.
  • Objektyvumas. Pokalbio metu venkite asmeniškumų. Kalbėdami apie atleidimo priežastį ir vertindami darbuotoją, akcentuokite konkrečius poelgius, skaičius, laikotarpius. Jokiu būdu nekalbėkite apie darbuotojo asmenybę, nekritikuokite jos. Nepamirškite susakyti teigiamų dalykų apie darbuotoją, prisiminkite jo gerus rezultatus, pasiekimus.
  • „+ – +“ komunikacijos metodas.: „+“ – pirmiausiai išskirkite teigiamas atleidžiamo darbuotojo savybes, kompetencijas. „ – „ – tada paaiškinkite, kodėl darbuotojas nebegali dirbti kompanijoje. „+“ – galiausiai, užtvirtinkite teigiamas darbuotojo savybes, poelgius, pastiprinkite darbuotoją.
  • Prieš pokalbį paruoškite darbuotojui rekomendaciją, pokalbio metu įteikite ją darbuotojui.
  • Padėkokite darbuotojui už darbą kompanijoje.

Kaip motyvuoti likusius, neatleistus darbuotojus?

Kaip jau minėjome, atleidimas gali taip pat paveikti likusius darbuotojus – sukelti jiems nepasitikėjimą kompanija, baimę ir nesaugumą dėl savo ateities, demotyvuoti.
Po to, kai bus pravesti atsisveikinimo pokalbiai, reikėtų suburti likusius darbuotojus, paaiškinti jiems apie pasikeitimus.

Toks vadovybės poelgis turės teigiamas pasekmes:

1. Paaiškinus, kodėl kažkas buvo atleistas, yra išlaikomas geras organizacijos klimatas. Darbuotojai jaučiasi įvertinti, įsitraukę, nes jaučia vadovybės pasitikėjimą jais.
2. Likę darbuotojai nebejaus grėsmės – įmonėje nekils gandai – darbuotojai bus motyvuoti produktyviam darbui.
3. Darbuotojai sužino, kokių klaidų reikėtų vengti, kad jo darbas būtų vertinamas teigiamai.

Atleisdami darbuotojus darbdaviai turėtų pagalvoti apie tai, kad tai gali būti viena iš priemonių kuriant organizacijos įvaizdį. Tokiu tikslu daugelis kompanijų kviečia į pagalbą išdarbinimo (Outplacement) specialistus.

Manager.LT organizacijų psichologė
Natalija Andreičiuk

Išdarbinimo paslauga

Įrašyti komentarą



Komentarai

Būk pirmas, įrašęs komentarą!