Prisijungti

Darbo pasiūlymų paieška


Vadovams
Specialistams
Darbininkams
Manager akademija

2010 rugpjūčio 15

Pavykęs eksperimentas: nevaržoma atostogų laisvė

Ech, rugpjūtis. Mėnuo, kai pabėgame iš biurų, pasikrauname savo vidines baterijas ir, turbūt patys esate patyrę, jaučiame nerimą ir kaltę dėl tuo metu nepadaromų darbų.

Dauguma darbuotojų turi nelengvus santykius su atostogomis. Viena vertus, mes jas laikome kaip ir savo pareiga – juk daugumoje Europos šalių apmokamos atostogos yra numatytos įstatymų. Kita vertus, mes į jas žiūrime kaip į nedidelę išdavystę – mūsų klientų ir vartotojų atžvilgiu, savo atsakomybių, laikinai permestų kolegoms, požiūriu.

Štai kodėl daugumos organizacijų vadovų atostogos pavaldiniams yra duodamos taip pat nenoriai, kaip tėvai savo vaikams duoda saldainį. Jie išskirsto tam tikrą dienų skaičių per metus – bet kai pasiekiame savo ribą, daugiau jokių saldainių.

Tačiau viena britų kompanija, tyliai pasirinko pionierišką alternatyvą. Tai „Netflix Inc.“, užsiimanti video ir DVD siuntimu elektroniniu paštu. Ši kompanija turi 15 mln. prenumeratorių. „Netflix Inc.“ Atostogų politika yra įžūliai paprasta. Atlyginimus gaunantys darbuotojai gali pasiimti tiek laisvo laiko, kiek jiems reikia, tuo metu, kada jie to nori. Niekas – nei vadovai, nei patys darbuotojai – neseka atostogų dienų. Kitais žodžiais tariant, „Netflix Inc.“ Atostogų politika yra neturėti jokios politikos visai.

Jeigu tai skamba kaip receptas anarchijai įsivyrauti ir pagrindinių darbe reikalingų sąlygų – sunkaus darbo bei nuosaikumo – vengimas, galvokite iš naujo. Savo požiūriu „Netflix Inc.“ politika yra labiau pritaikyta 21 amžiaus darbui. Negana to, žiūrint į tokias verslo vertybes kaip darbuotojų savidiscipliną, šios kompanijos niekas neaplenks.

Tačiau kaip buvo iš pradžių? 2004 m. „Netflix Inc.“ atostogas skirstydavo senamadiškai: išdalindavo darbuotojams jiems priklausančias dienas per visus metus. Jie arba jas išnaudodavo, arba pradirbdavo, norėdami daugiau užsidirbti.

Tačiau galiausiai kai kurie darbuotojai pastebėjo, kad atostogos visiškai neatitinka to, kaip jie iš tikrųjų atlieka savo darbus – po darbo valandų jie atsakinėja elektroninius laiškus, naktimis ir savaitgaliais dirba iš namų. Viskas išsirutuliojo taip, kad galų gale jie už ne darbo metu atidirbtą laiką pasiimdavo laisvą popietę, kad, pavyzdžiui, nuvežtų vaiką pas gydytoją, arba, kad pasirūpintų senstančiais tėvais.

Kadangi „Netflix Inc.“ nestebėjo, kiek valandų žmonės yra prisijungę prie darbo sistemos, darbuotojai pagalvojo: o kodėl jie turėtų stebėti, kiek mes atostogaujame?

Vadovui tai pasirodė teisingas argumentas. Kompanija savo 128 skaidrių prezentacijoje „Informacinis gidas mūsų laisvių ir atsakomybių kultūroje“, išplatintoje beveik kaip samizdato spauda, tik per internetą, aiškina: „Mes turime orientuotis į tai, ką žmogus padarė, o ne į tai, kiek valandų ar dienų jis dirbo. Taip kaip mes neturime darbo dienos valandų nuo devynių iki penkių, taip mums nereikia ir atostogų politikos“.

Taigi kompanija atsisakė oficialių atostogų planų. Šiuo metu „Netflix Inc.“ dirba apie 600 etatinių darbuotojų, kurie atostogas gali pasiimti kada nori, ir kuriam nori laikui – jiems tereikia savo vadovą įtikinti, kad jų darbas bus atliktas arba jau yra padarytas.

Šis ultra lankstus, ir laisvę skatinantis atostogų būdas kompanijai nepakenkė. 1999 m. įkurta „Netflix Inc.“ šiuo metu turi rinkos viršutinę ribą ir gauna 7 mlrd. JAV dolerių. Tuo metu pagrindinis konkurentas, video nuomos tinklas „Blockbuster“ praėjusį mėnesį buvo išbrauktas iš Niujorko fondų biržos.

Galbūt svarbiau, kad ši politika duoda platesnį lauką pamokoms apie modernią darbo vietą. Vis daugiau kompanijų suvokia, kad autonomija nėra atsakomybės priešprieša – tai kelias į ją. „Taisyklės, įsakymai, reguliavimai ir sąlygojimai yra inovacijų žudikai. Žmonės geriausiai savo darbą atlieka tada, kai jie nėra apkrauti“, – teigia „Netflix Inc.“ viceprezidentas Steve Swasey. „Jeigu tu praleidi daug laiko skaičiuodamas laiką, kurį tu praleidi dirbdamas, tai tu praleidi laiką nenaudingai“, – tvirtina jis.

Taip pat ir dėl išlaidų. Darbuotojai dažniausiai nelaukia pritarimo, kad išleistų pinigus pramogoms, kelionėms ar dovanoms. Vietoj to, šioje kompanijoje vadovaujamasi paprastesne taisykle: veikti „Netflix Inc.“ interesų naudai. Skamba žaviai suaugusiai. Ir yra – kiekvienu atžvilgiu. Žmonėms, kurie neparodo rezultatų, yra parodomos durys.

Pagrindinė kompanijos politikos idėja yra ta, kad laisvė ir atsakomybė, ilgai laikytos nesuderinamomis, iš tikrųjų kartu veikdamos duotų gerų rezultatų. Kol kas tai veikia.

Šaltinis: Pinigų karta

Įrašyti komentarą



Komentarai

Būk pirmas, įrašęs komentarą!